Ωστόσο, το σημείο που προκάλεσε τις εντονότερες αντιδράσεις είναι ο επίλογος στη Σονάτα του Κρόυτσερ, όπου ο Τολστόι αμφισβητεί ευθέως τον θεσμό του γάμου. Αρχικά λέει ότι αυτό που ονομάζουμε χριστιανισμός είναι στην πραγματικότητα ένας μεταγενέστερος κώδικας από θέσφατα που αντιστρατεύεται το πνεύμα της διδασκαλίας του Χριστού· και στη συνέχεια λέει ότι ο Χριστός όχι μόνο δεν αναφέρθηκε ποτέ στον θεσμό του γάμου αλλά και τον απέρριπτε με φράσεις όπως «άφησε τη γυναίκα σου και ακολούθησέ με».
Ο γάμος δεν μπορεί να αποτελεί υπηρεσία στον Θεό και τον συνάνθρωπο ακόμα και όταν οι σύζυγοι έχουν ως σκοπό τη διαιώνιση του είδους. Οι άνθρωποι αυτοί, αντί να παντρεύονται για να φέρουν στον κόσμο καινούριες ζωές, θα μπορούσαν απλούστατα να περιθάλψουν και να σώσουν εκείνα τα εκατομμύρια παιδικές ψυχές που χάνονται γύρω μας από έλλειψη υλικής- για να μην πω πνευματικής-τροφής. Ένας χριστιανός μπορεί να παντρευτεί χωρίς η συνείδησή του να του λέει ότι αυτό είναι μαρασμός, σφάλμα, μόνο σε μια περίπτωση: όταν βλέπει και ξέρει ότι η ζωή όλων των παιδιών γύρω του είναι εξασφαλισμένη.
(Leo Tolstoy, Η Σονάτα του Κρόυτσερ, μτφρ. Όλγα Τσυμπένκο, Αθήνα: Ροές 2005, 167)
Ο γάμος δεν μπορεί να αποτελεί υπηρεσία στον Θεό και τον συνάνθρωπο ακόμα και όταν οι σύζυγοι έχουν ως σκοπό τη διαιώνιση του είδους. Οι άνθρωποι αυτοί, αντί να παντρεύονται για να φέρουν στον κόσμο καινούριες ζωές, θα μπορούσαν απλούστατα να περιθάλψουν και να σώσουν εκείνα τα εκατομμύρια παιδικές ψυχές που χάνονται γύρω μας από έλλειψη υλικής- για να μην πω πνευματικής-τροφής. Ένας χριστιανός μπορεί να παντρευτεί χωρίς η συνείδησή του να του λέει ότι αυτό είναι μαρασμός, σφάλμα, μόνο σε μια περίπτωση: όταν βλέπει και ξέρει ότι η ζωή όλων των παιδιών γύρω του είναι εξασφαλισμένη.
(Leo Tolstoy, Η Σονάτα του Κρόυτσερ, μτφρ. Όλγα Τσυμπένκο, Αθήνα: Ροές 2005, 167)
Πηγή: Κώστας Αρκουδέας, Επικίνδυνοι Συγγραφείς, Αθήνα: Καστανιώτης 2019, 50-51.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου