Τετάρτη 12 Ιανουαρίου 2022

Αμφορέας του Εξηκία


Πρόσοψη του μελανόμορφου αμφορέα του Εξηκία

Έτος δημιουργίας 540-530 π.Χ. Βρέθηκε στο Vulci Της Ετρουρίας και φυλάσσεται στο Μουσείο του Βατικανού.

Φέρει την επιγραφή του κατασκευαστή: ΗΕΧΣΕΚΙΑΣ ΕΠΟΙΕΣΕΝ, και την αφιερωματική επιγραφή: ΟΝΕΤΟΡΙΔΕΣ ΚΑΛΟΣ προς τον νεαρό αθλητή Ονητορίδη, για τον οποίο τίποτε άλλο δεν γνωρίζουμε.

Το μελανό γάνωμα καλύπτει όλο το αγγείο εκτός από τα ζωγραφισμένα μέρη του. Ο πόδας του είναι διακοσμημένος με ακτίνες. Οι δύο όψεις του είναι διακοσμημένες με αγγειογραφίες.

Ο Αχιλλέας και ο Αίαντας κάθονται αντικριστά και παίζουν επάνω σε ένα απλό τραπεζάκι ένα παιχνίδι που εφεύρε ο Παλαμήδης γιος του Ναυπλίου.

Από το στόμα τους διαβάζουμε τι έριξαν: Ο Αχιλλέας τέσσερα, ο Αίαντας τρία. Είναι και οι δύο ντυμένοι πολεμικά, και παίζουν ζάρια για να περάσει η ώρα, ενώ έχουν βάρδια στον πόλεμο της Τροίας. Φορούν θώρακες στους μηρούς και τα μπράτσα. Κρατούν τα δόρατα στο χέρι για να είναι πανέτοιμοι, ενώ κράνος και ασπίδα είναι ακουμπισμένα στο πλάι κοντά. Η ασπίδα του Αίαντα είναι διακοσμημένη με το Γοργόνειο του Φόβου, ενώ στην ασπίδα του Αχιλλέα που του έφτιαξε ο Ήφαιστος διακρίνουμε το κεφάλι Σειληνού, ένα φίδι και πάνθηρα.

Πηγή: https://el.wikipedia.org/.../%CE%91%CE%BC%CF%86%CE%BF%CF...



Στην οπίσθια όψη του ιδίου αμφορέα,  εικονίζονται οι Διόσκουροι, που έχουν επιστρέψει στο σπίτι τους, όπου τους περιμένουν οι γονείς τους, ο Τυνδάρεως και η Λήδα. Ο Κάστωρ, ντυμένος με χλαμύδα, τον μανδύα των στρατιωτών και των ταξιδιωτών, στέκεται δίπλα στο άλογό του, τον Κύλλαρο, ενώ ο Πολυδεύκης παίζει με τον σκύλο. Η Λήδα κρατάει στο δεξί της χέρι ένα άνθος και στο αριστερό ένα κλαδί. Μπροστά στο άλογο ένας υπηρέτης (που εικονίζεται μικρότερος γιατί είναι δούλος) κουβαλάει ένα κάθισμα (δίφρο) επάνω στο οποίο υπάρχει ένα διπλωμένο ύφασμα. Και οι δύο αγγειογραφίες ξεχωρίζουν για την ποιότητα του σχεδίου και την εξαιρετική δεξιοτεχνία στη χρήση της χάραξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου