«...ὁ ποιητής εἶναι πράγμα ἐλαφρύ καί πετούμενο καί ἱερό καί ἀνίκανος νά δημιουργεῖ, προτοῦ ἐμπευστεῖ καί βγεῖ ἀπό τά λογικά του καί νοῦς πλέον δέν ὑπάρχει σέ αὐτόν.»
Ἀλεξάνδρα Ροζοκόκη, «Πλάτωνος Ἴων», Εἰσαγωγή-Μετάφραση-Σχόλια. Ἐπικαιρότητα, Ἀθήνα 2002, σ. 43.
Ο ποιητής, εάν πρόκειται να είναι καθαυτό ποιητής, πρέπει να ευρίσκει μύθους και όχι να στιχουργεί λόγους.
Πλάτων, Φαίδων
«Κ' η κριτική –μα καθώς και κάθε δημιουργία– είναι κι αυτή μισή Ποίηση. Θέλει την έμπνευσή της. Μήπως ο ποιητής γράφει τάχα το ποίημά του ευθύς με την πρώτη εντύπωση; Δεν πιστεύω να το φαντάζεται κανείς. Μόνο όταν έρθει η συνθετική στιγμή, μόνο όταν έρθει στην επιφάνεια εκείνος ο πυρήνας ο μυστηριώδης, εκείνο το στίγμα που αρχίζει, μέσα στο διανοητικό νεφέλωμα, να συγκεντρώνει τις διάσπαρτες σκέψεις, κι' από κει και πέρα παίρνουν μια μορφή, ένα σχήμα, μια σπονδυλική στήλη, μιαν αυτοτελή ενότητα, μόνο τότε! Έτσι γράφεται το ποίημα· έτσι όμως κ' η Κριτική».
ΤΕΛΛΟΣ ΑΓΡΑΣ
"Κριτική και επικαιρότης", περιοδ. "Καλλιτεχνικά Νέα", 13 Νοεμβρίου 1943.
Η Ποίηση είναι τ' όνειρο και η γλυκειά χαρά
και η ωραία ανάμνηση ωρών που έχουνε σβήσει,
το σκεύος που φυλάσσονται κειμήλια ιερά,
κι' ακόμη για την άχαρη ζωή μια κάποια λύση.
Γιάννης Χονδρογιάννης, Φυγή στο άπειρο, 1936.
Ἂν ὑποθέσουμε ὅτι ἡ ποίηση μπορεῖ νὰ γιατρέψει κάποιον, αὐτὸς εἶναι ὁ ἀναγνώστης, ὄχι ὁ ἴδιος ὁ ποιητής. Ἐκεῖνον, ἀντίθετα, τὸν ἀρρωσταίνει. Καὶ μάλιστα, γιὰ νὰ εἶναι καλὴ ποίηση, πρέπει νὰ τὸν ἀρρωσταίνει ὣς τὸ ἔπακρο, ὣς ἐκεῖ ποὺ ἀνοίγει κανεὶς στὰ δύο τὸν ἑαυτό του. Ἂν ὁ ποιητὴς χρησιμοποιεῖ τὴν ποίησή του γιὰ δικό του φάρμακο, τὴ νοθεύει, τὴν ἔχει κάνει κιόλας κακὴ ποίηση. Βέβαια ὁ ποιητὴς μπορεῖ κι αὐτὸς νὰ γιατρευτεῖ μὲ τὴν ποίηση, ἀλλὰ μόνο ὡς ἀναγνώστης τῆς ὡραίας ποίησης ἑνὸς ἄλλου ποιητῆ." Τίτος Πατρίκιος
Το ενδιαφέρον για την ποίηση συνδέεται μ' αυτήν τη φρεσκάδα του μυαλού, άνευ της οποίας τα τεχνάσματα αποκαλύπτονται. Το ίδιο ισχύει και για την γραφή. Καθώς περνούν τα χρόνια, το γράψιμο μου φαίνεται ανούσιο. Επειδή εξασθένησε η συγκινησιακή μου ικανότητα- έρχεται μια στιγμή που σκληραίνει κανείς- απομακρύνθηκα από την ποίηση.
ΕΜΙΛ ΣΙΟΡΑΝ(1911-1995)
"Η ποίηση είναι στην πραγματικότητα μια λειτουργία παιχνιδιού. Κινείται μέσα στο πεδίο παιχνιδιού του πνεύματος, σ' έναν κόσμο δικό της, που το πνεύμα δημιουργεί γι' αυτήν. Εκεί τα πράγματα έχουν μια πολύ διαφορετική φυσιογνωμία από εκείνη που έχουν στην καθημερινή ζωή και περιορίζονται από δεσμά διαφορετικά από τα δεσμά της λογικής και της αιτιότητας... Για να καταλάβουμε την ποίηση πρέπει να μπορούμε να ντυθούμε την ψυχή του παιδιού σαν μαγικό μανδύα και ν' απαρνηθούμε τη σοφία του ενηλίκου για χάρη της σοφίας του παιδιού".
J. Huizinga, "Homo Ludens"
Τι μπορεί να κάνει η ποίηση; Τίποτα. Υπήρχαν αρκετοί ποιητές ανάμεσα στους Ναζί. Τη μέρα άρπαζαν παιδιά από τις κούνιες τους και τα έκαιγαν, και τη νύχτα έγραφαν ποιήματα. Πιστέψτε με, αυτές οι δύο πράξεις δεν αντιφάσκουν. Κάθε άλλο. Καληνύχτα.
Ισαακ Μπασεβις Σινγκερ
~~~
Ξέρουμε πως ένας άνθρωπος μπορεί να διαβάζει Γκαίτε ή Ρίλκε το βράδυ, να παίζει Μπαχ ή Σούμπερτ, και το πρωί να πηγαίνει για την καθημερινή δουλειά του στο Άουσβιτς.
Τζορτζ Στάινερ
Α, σεβασμιότατε, απάντησε ο ποιητής ελπίζοντας πως θα σπάσει τα ηλίθια αυτά κεφάλια με το χρυσό του σκήπτρο, ο χύδην όχλος δεν έχει ούτε το πνεύμα ούτε την ευσπλαχνία σας. Οι οδύνες μας αγνοούνται, κανείς δεν γνωρίζει το μόχθο μας. Λιγότερο κοπιάζει ο μεταλλωρύχος όταν βγάζει το χρυσάφι απ' το ορυχείο απ' όσο εμείς όταν προσπαθούμε να τραβήξουμε τις εικόνες μας μεσ' από τα σωθικά της πιο αχάριστης γλώσσας που υπάρχει. Αν σκοπός της ποίησης είναι να φέρει τις ιδέες στο ακριβές εκείνο σημείο όπου όλος ο κόσμος μπορεί να τις δει και να τις νιώσει, τότε ο ποιητής πρέπει ακατάπαυστα να διατρέχει την κλίμακα των ανθρώπινων διανοιών για να τις ικανοποιήσει όλες• πρέπει να κρύψει κάτω από τα πιο ζωηρά χρώματα τη λογική και το συναίσθημα, τις δυο εχθρικές αυτές δυνάμεις• πρέπει να περικλείσει έναν ολόκληρο κόσμο σκέψεων μέσα σε μια λέξη, να συνοψίσει φιλοσοφίες ολόκληρες σε μια εικόνα• και τέλος, οι στίχοι του είναι σπόροι που οι ανθοί τους θα ξεπεταχτούν στις καρδιές αναζητώντας εκεί αυλάκια που έχουν ανοίξει τα προσωπικά αισθήματα. Δεν πρέπει να τα 'χεις νιώσει όλα για να τα δώσεις όλα; Και νιώθω κάτι έντονα δεν σημαίνει υποφέρω; Γι' αυτό και την ποίηση τη γεννούν επίπονα ταξίδια στις πλατιές περιοχές της σκέψης και της κοινωνίας.
Honoré de Balzac, Χαμένες ψευδαισθήσεις
Θεωρώ πως η Τέχνη δεν ανήκει. Το έργο, άμα τη εκδόσει του, δεν ανήκει ούτε καν στον δημιουργό του. Αν ανήκει κάπου είναι, εν προκειμένω, στη Γλώσσα. Δεν γράφουμε, όσοι γράφουμε, εμείς. Μας γράφει η Γλώσσα. Σε αυτήν οφειλόμαστε. Και οφείλουμε. Θα έπρεπε όλοι να πληρώνουμε φόρο όσοι μιλάμε και όσοι γράφουμε. Ακούγεται απόλυτο και καθ’ υπερβολή, αλλά μόνο έτσι μπορώ να φανερώσω την αλήθεια που κατά κανόνα αποσιωπούμε. Σαφώς η κατάθεση του συγγραφέα στη Γλώσσα κάθε φορά, πιστώνεται ως δημιουργία. Αλλά μέχρι τώρα μόνο αυτό ομολογούμε, κρύβοντας την άλλη μισή αλήθεια. Προεκτείνοντάς αυτό το δικό μου αίσθημα δικαίου, παίρνω σαν δεδομένο πως τίποτα δεν ανήκει σε κανέναν. Ούτε σε μας ο εαυτός μας, καν. Τα ταλαιπωρημένα πνευματικά «δικαιώματα» δυναμιτίζοντα, και το ανήκειν καταργείται. Καθώς και το αίσθημα της ιδιοκτησίας. Ειδικά στις κοινωνίες που ζούμε θεωρώ σημαντικό να έχουμε στο μυαλό μας και αυτή την παράμετρο: το τέλος της ατομικής ιδιοκτησίας. Που για μένα είναι και το τέλος του Εγώ. Το Εγώ ανοίγεται στη ρευστότητα του πληθυντικού Άλλου. Είμαστε περισσότερο το «συλλογικό ασυνείδητο», παρά το «ατομικό» μας. Και η ποιητική συλλογή «Αγνώστου Η βία του βίου», ακριβώς για αυτό μιλάει. Και κλείνοντας το περί Αγνώστου, θα σας την πιο βαθιά μου αλήθεια: ο Άγνωστος είναι ο δικός μου Κανένας στο ερώτημα της κοινωνίας- Πολύφημου. [...]
Η Τέχνη, και δη η ποίηση, είναι ένα πεδίο παυσίλυπης ενσυναίσθησης και διαδικασίας πένθους.
Τα ερωτηματικά θα υπάρχουν πάντα εκεί, να ανατρέπουν τις βεβαιότητές μας. Και να μας πηγαίνουν προς το Άγνωστο που φέρουμε ως όντα. Τα δικά μου ερωτήματα προσωπικά, τα ονομάζω μέλισσες: βουίζουν συνεχώς στο μυαλό μου και χτίζουν μέσα μου κόσμο. Έχω συμφιλιωθεί με αυτό το κομμάτι του εαυτού μου πλήρως.
[...]
Η ποίηση έρχεται να συγκροτήσει ένα δικό της κάθε φορά αντι-σύμπαν, που η εν πυκνώσει φύση του, φανερώνει τις κρυμμένες ρωγμές και κυρίως το σφαγείο από όπου προήλθαμε απαξάπαντες. Η οικογένεια ως πυρήνας δομικός της κοινωνίας, λειτουργεί ως πρωτογενής κοιτίδα κακοποίησης, κι ας παριστάνει την θερμοκοιτίδα της ζωής.
Τσιμάρας Τζανάτος (https://www.fractalart.gr/tsimaras-tzanatos/)
Αγαπώ την ποίηση. Με τα μυστικά και τα ψέματα της. Στα βαθιά και τα αβαθή της.
Την αγαπώ δηλαδή όπως αγαπάνε οι άντρες τις μοιραίες γυναίκες. (Ε, ναι, η Ποίηση είναι γυναίκα. Όπως, εξάλλου και όλες οι υψηλές έννοιες και οι μεγάλες ιδέες!)
Εντάξει, ας μην παρατραβήξουμε την παρομοίωση, ας περιοριστούμε μόνο στο πως αγαπιόμαστε με την Ποίηση όπως οι παιδικοί φίλοι / έτσι απλά, χωρίς λόγο, όπως γράφει και ένας ευδιάκριτος ποιητής στην τωρινή ΣΤΗΛΗ ΑΛΑΤΟΣ.
Ποια όμως είναι τα μυστικά της;
Η Ποίηση κατέχει την τέχνη να κρύβει τα μυστικά! Ή μάλλον όχι: κατέχει την τέχνη να μην κρύβει να μην φανερώνει, αλλά μόνο να (επι)σημαίνει - όπως η φύση κατά τον Ηράκλειτο.
Κι όπως έχω πει πολλές φορές ο ποιητής είναι ένας ευτυχής δέκτης ραδιοσημάτων από άλλους κόσμους - και έχει την παράξενη υποχρέωση, χωρίς να μπορεί να τα αποκρυπτογραφήσει, να τα κρυπτογραφεί σε δεύτερο κώδικα, τον δικό του, για αποκρυπτογραφηθούν αργότερα σε τρίτο από τον αναγνώστη.
Η Ποίηση δηλαδή, είναι γεμάτη μυστικά επί μυστικών, μεταφρασμένα από (και σε) μια γλώσσα «ενδοεπικοινωνίας», μια γλώσσα μέσα στη γλώσσα.
Ως δημιουργός ενός ολόκληρου μεταστοιχειωμένου σύμπαντος, ο ποιητής διατυπώνει αλλιώς τα πράγματα για να τα περιγράψει και, ονομάζοντάς τα με το μυστικό τους όνομα, αυτό που θα επιβιώσει της φυσικής τους ύπαρξης, τα κάνει αλλιώς «πραγματικά»
Και τα ψέματα στην Ποίηση, ποια είναι; Υπάρχουν;
Ναι, υπάρχουν κι αυτά, άφθονα μάλιστα. Θαρρώ όμως πως σχεδόν όλα ανήκουν στην «πραγματική πραγματικότητα», την πεζολογική, που προσπαθεί παράλληλα να διαχειριστεί ο ποιητής, όταν, εκούσια ή ακούσια, γειώνεται στις άλλες εκδοχές της πραγματικότητας, τις μεταφυσικές, που υπηρετεί.
Παυλίνα Παμπούδη
Ο ποιητής, όπως και ο ερωτευμένος, είναι μια απειλή για τη γραμμή παραγωγής.
Rollo May Αμερικανός ψυχολόγος (1909-1994).
Οι τρελοί και οι παράνομοι πραγματοποιούν τα όνειρα που κάνουν οι ποιητές
σύνθημα σε τοίχο
Ποίηση είναι
τα γυαλιά για τ' αόρατα...
Γιάννης Κυριαζής
Οι μάζες εξεγείρονταν, κι εμείς γράφαμε και σχολιάζαμε ποιήματα. Δεν βλέπαμε τα πύρινα σημάδια στον τοίχο κι απολαμβάναμε αμέριμνοι τα ακριβά εδέσματα της τέχνης, όπως άλλοτε ο βασιλιάς Βαλτάσαρ, χωρίς να φοβόμαστε να κοιτάξουμε το μέλλον. Και μοναχά δεκαετίες αργότερα, όταν γκρεμίστηκαν στα κεφάλια μας στέγες και τείχη, συνειδητοποιήσαμε πως τα θεμέλια είχαν υποσκαφτεί από καιρό και πως η έλευση του νέου αιώνα, είχε σηματοδοτήσει την αρχή του τέλους της ατομικής ελευθερίας στην Ευρώπη.
Στέφαν Τσβάιχ
''Το τοπίο μας κάνει να σκεφτούμε τη νύχτα, ο ουρανός την ημέρα. Κατά τη γνώμη μου, αυτή η ταυτόχρονη παρουσία της ημέρας και της νύχτας έχει τη δύναμη να εκπλήσσει και να γοητεύει. Αυτήν τη δύναμη την ονομάζω ποίηση''.
Rene Magritte
Η ποίηση μας περιστοιχίζει από παντού, αλλά, αλίμονο, το να τη γράψεις στο χαρτί δεν είναι τόσο εύκολο όσο το να την ατενίζεις,
Vincent Van Gogh
- Εξήγησέ μου, δον Πάμπλο, τι σημαίνει τέλος πάντων μεταφορά.
-Οτι ο ουρανός πχ κλαίει, αντί να πούμε απλώς ότι βρέχει.
- Δηλαδή αν πω στη Βεατρίκη οτι το χαμόγελό της φτεροκοπά σαν πεταλούδα, θα είμαι σωστός;
-Ναι, Μαριο. Αυτή ειναι μια μεταφορά και θα καταλάβει αμεσως οτι εισαι ερωτευμενος.
- Εσύ φταις που την ερωτεύτηκα. Σε ευχαριστω όμως που με έμαθες να χρησιμοποιώ τη γλώσσα μου για όμορφα λόγια παρά για να κολλάω γραμματόσημα.
-Η ποίηση, καλε μου Μάριο, δεν ανήκει σ΄ εκείνον που τη γράφει, αλλά σ’ εκείνον που την έχει ανάγκη.
Από την ταινία ''il Postino'' (αναφέρεται στα χρόνια εξορίας του Πάμπλο Νερούδα στην Ιταλία)
Ποίηση είναι η απευθείας σχέση με την πραγματικότητα, κάτι που πολλές φορές δεν μπορείς να αντέξεις. Χρήστος Βακαλόπουλος
Για το Νάσο Βαγενά: «Το ποίημα είναι ένα νησί. Μπορείς να πας σ’ αυτό με πλοίο. Το ζήτημα είναι αν μπορείς να πας κολυμπώντας»
Για τον Ελύτη: « Αυτό είναι στο βάθος η ποίηση, η τέχνη να οδηγείσαι και να φτάνεις προς αυτό που σε υπερβαίνει, να γίνεσαι άνεμος για τον χαρταετό και χαρταετός για τον άνεμο, ακόμα κι όταν ουρανός δεν υπάρχει. Δεν παίζω με τα λόγια. Μιλώ για την κίνηση που ανακαλύπτει κανεί/ να σημειώνεται μέσα στη στιγμή, όταν καταφέρνει να την ανοίξει και να της δώσει διάρκεια». Αλλά και: «Η ποίηση είναι το άλλο πρόσωπο της υπερηφάνειας».
- Για τον Εμπειρίκο: «Η Ποίησις είναι ανάπτυξις στίλβοντος ποδηλάτου».
- Για το Νίκο Καρούζο: «Ποτέ στ’ αλήθεια δεν το ’μαθα/ τι είναι τα ποιήματα./Είναι πληγώματα/ίν’ ομοιώματα/ φενάκη/ φρεναπάτη;/ Φρενάρισμα ίσως; /ταραχώδη κύματα; /τί είναι τα ποιήματα;/ Είν’ εκδορές απλά γδαρσίματα;/ είναι σκαψίματα;/ Είναι ιώδιο;/ Είναι φάρμακα;/ είναι γάζες επίδεσμοι/ παρηγόρια ή διαλείμματα;/ Πολλοί τα βαλσαμώνουν ως μηνύματα./Εγώ τα λέω ενθύμια φρίκης».
- Για τον Καρυωτάκη: «Μας διώχνουνε τα πράγματα κι η ποίησις/ είναι το καταφύγιο που φθονούμε».
- Για το Λειβαδίτη: «Η ποίηση είναι ένα αίνιγμα από συνηθισμένα λόγια» Αλλά και «… ένα παιχνίδι / που τα χάνεις όλα/ για να κερδίσεις ίσως / ένα άπιαστο αστέρι».
- Για τον Παυλόπουλο η Ποίηση είναι ένα είδωλο άπιαστο: «Μια πόρτα ανοιχτή, για την οποία αιώνες τώρα/φτιάχνονται ατέλειωτες αρμαθιές αντικλείδια».
- Για το Σαραντάρη: «Η ποίηση είναι / εκείνος ο εαυτός μας/ που δεν κοιμάται ποτέ»
- Για το Σαχτούρη: «Λανθάνουσα κοινή ανθρώπινη ανάγκη για ουρανό».
- Για το Σεφέρη: «Η Ποίηση έχει τις ρίζες της στην ανθρώπινη ανάσα», «Το χρυσό δίχτυ,/ όπου τα πράγματα σπαρταρούν/ σαν ψάρια» και «Είναι πολλά παιδιά πολλών ανθρώπων τα λόγια μας»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου